11. juli 2016

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


(Beklager hvis toppbildet på mandagsinnleggene er venstrestilt og ikke midstilt, men får ikke til å midstille det på grunn av problemer med css/html - koder. Jobbet med  det i hele kveld, men fikk det ikke til. Tilgi meg:)

 Bøker jeg leste i forrige uke:

The Mermaids Singing - Val McDermid

Antall leste sider i forrige uke:

444  sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Ingen, siden jeg hadde fullstendig skrivesperre, noe jeg også ga beskjed om. Det er den første uka på lenge jeg ikke har kommet med en eneste anmeldelse, så har ikke dårlig samvittighet heller.

Bøker som leses nå:

Eating Animals - Jonathan Safran Foer (dokumentar/voksen)
Lykkejegeren - Jan - Erik Fjell (krim/voksen)
Rosemary's Baby - Ira Levin (horror/voksen)

Planlagte bøker denne uken:

Eating Animals - Jonathan Safran Foer (dokumentar/voksen)
Lykkejegeren  - Jan - Erik Fjell (krim/voksen)
Rosemary's Baby - Ira Levin (horror/voksen)
Huset ved innsjøen - Kate Morton (roman/voksen)
 Den modige lille elefanten - Jan Sæterli (roman/barn)

I går kveld leste jeg ferdig The Mermaids Singing av Val McDermid og konsentrerte meg om den mest i slutten av uka siden jeg var så godt i gang med den, så derfor ble de andre satt litt i skyggen. Men nå leser jeg Lykkejegeren av Jan - Erik Fjell og Rosemary's Baby av Ira Levin jevnt igjen. Sånn blir det noen ganger.

Så skal lese videre i Lykkejegeren og Rosemary's Baby. Anmeldelse av Rosemary's Baby kommer førstkommende helg, så håper det går som planlagt. Og i går etter å ha lest ferdig The Mermaids Singing begynte jeg på Eating Animals av Jonathan Safran Foer. Håper innholdet ikke blir for hardt. Har sett filmen Earthlings og den er forferdelig for alle dyrevenner. Kom meg gjennom den. Gråter aldri av filmer eller bøker, det gjorde jeg ikke da jeg så Earthlings heller, men man føler seg ødelagt etter å ha sett den filmen likevel. Selv om jeg er kjøttspiser har jeg alltid brydd meg om dyrenes ve og vel fordi dyr har alltid vært viktige for meg. Så selv om jeg er kjøttspiser så vil jeg understreke at jeg bryr meg om all slags dyr.

Målene mine for denne uka er å lese ferdig Lykkejegeren av Jan - Erik Fjell og Rosemary's Baby av Ira Levin. Forhåpentligvis begynne på Den modige lille elefanten av Jan Sæterli enten i helga eller tidlig neste uke. Jeg må se det litt an i forhold til de andre bøkene jeg leser. Det er en kort bok, det er ikke det, men vet ikke om jeg får tid til å begynne på den førstkommende helg eller begynnelsen av neste uke. Men har som mål å få lest den førstkommende helg.

Eating Animals trenger jeg nok litt tid på så blir nok ikke ferdig med den i løpet av uka siden det er et hardt tema. Det er en bok man må bruke litt tid på. Sånn er det med noen bøker, og bøker stikker jo ikke av ...

6 kommentarer:

  1. Disse skrivesperrene har en tendens til å dukke opp fra tid til annen. Noen ganger synes jeg at alt jeg skriver er visvas, og man blir kanskje rett og slett lei? Da er det greit å gjøre som du gjør nå, la det bero og ikke stresse med det. Lysten til å skrive kommer tilbake :)

    Ser du leser mange spennende bøker for tida. Rosemary's Baby har jeg sett som film for en del år tilbake. Skrekkinngytende saker!

    Ha en fin uke! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hatt det sånn før også at alt man skriver blir bare tull og det nekter jeg å legge ut, blir bare flau:) Blir aldri fornøyd med det jeg skriver, uansett men de gangene man ikke føler at man skriver sammenhengende eller forklarende nok så har jeg skikkelig skrivesperre. Da lar jeg være å legge det ut og vente til jeg har finpusset det grundig. Så det er kjipt når skrivesperren dukker opp, spesielt når man ligger etter med noe. Har ikke direkte gått lei. Det har vært verre før og da var det såpass at jeg tok ferie en hel uke uten å poste noe, men nå har jeg likevel klart å legge ut de faste innslagene. Jeg har ikke gått lei, det har jeg gjort før og da var skrivesperren enda verre pluss at jeg hadde dårlig leselyst, men det har jeg ikke nå. Jeg hadde rett og slett ikke ordene med meg i forrige uke. Av og til får man ikke frem den rette beskrivelsen og formuleringen bestandig, og får jobbe med saken i denne uka. Jeg har gått lei før, men da har det vært verre. Nå er det bare ordene som sitter fast, selv om jeg har lyst til å jobbe. Det er vel om å komme i gang og det løsner seg, forhåpentligvis. Liker ikke å sitte fast:)

      Har sett Rosemary's Baby jeg også, flere ganger og den første gangen som veldig ung. Jeg liker den godt, både stemningen og karakterene. Har alltid hatt lyst til å lese boka, så det var nå eller aldri. Den er slett ikke verst den heller:)

      Horror er min greie, men prøver å lese variert innimellom:)

      Takk, i lige måde:)

      Slett
  2. Å! Rosemary's baby! Elsker filmen, men husker også at jeg likte boka. Eating animals tror jeg ikke jeg vil klare å lese.... God leseuke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke lest boka før, men har sett filmen Rosemary's Baby mange ganger, og digger den for den har så mange undertoner og er veldig stemningsfull. Så er fan av den filmen jeg også.

      Kjente jeg ikke hadde lyst til å lese Eating Animals jeg heller da jeg kjøpte den for mange år siden, men av og til er det viktig å lese det som gjør vondt. Verden er ikke så perfekt som folk skal ha det til. Det er viktig å sette seg inn i saker og ting, til tross for at det til tider kan være tungt:/

      Det samme ønskes deg, Silje:) Og kos deg videre i Paris. Håper du ikke var i nærheten av bråket der i går:/

      Slett
  3. Jeg var ikke i nærheten av bråket på søndag, holdt meg også unna kafeer og barer med mange supportere :-) Er ikke så glad i fotball.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke jeg heller. Liker amerikansk fotball, men vanlig fotball er jeg allergisk mot. Godt du holdt deg unna:)

      Slett